Dezvoltarea sociala si emotionala la copii din clasele primare
Descriere Basc-2
Proiectul ”Împreună educăm pentru viață!” propune o abordare educațională diferită de metodele tradiționale, o abordare ce integreaza toate stilurile de învățare în predarea lecțiilor școlare. Proiectul reunește o serie de obiective menite să sprijine aplicarea acestei metode în școli, precum: promovarea importanței pe care o are dobândirea de abilități cheie de către elevi, prin intermediul școlii; familiarizarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar cu metodele prin care se pot dezvolta abilitățile socio-emoționale în rândul școlarilor și realizarea unor materiale care să sprijine activitatea didactică cu conținut socio-emoțional.
În acest sens s-a realizat un studiu pe un eșantion de 100 de elevi de clasele a III-a si a IV-a din școlile Orădene. Studiul urmărește identificarea nivelului de dezvoltare emoțională și socială a școlarilor cu vârsta cuprinsă între 8 și 11 ani. Elevii au primit scala de autoevaluare din cadrul Sistemului de Evaluare Comportamentală pentru Copii, Ediția a II a (BASC – 2).
Behavior Assessment System for Children (Sistemul de Evaluare a Comportamentului pentru Copii) este un instrument multidimensional, ce evaluează comportamentele copiilor și percepția acestora asupra propriei persoane.
Sunt cuvinte mari, însă ce urmărește defapt acest test?
Vi se par cunoscute expresiile: “Nu știu ce e cu el”, “Nu știu ce să mă mai fac cu ea” sau “Eu nu îi înțeleg pe copiii aștia”, “Generațiile de azi parcă au luat-o razna”?
Ei bine chestionarul BASC-2 a fost conceput pentru a identifica principalele probleme pe care copiii din ziua de azi le întâmpină. Chestionarul evaluează o paletă largă de comportamente, atitudini și emoții, oferindu-ne o imagine mai clară a factorilor care determină manifestările copilului. Adesea comportamentele copiilor reflectă neajunsurile pe care le simt în diferite medii, de aceea este evaluată relația pe care copiii o au cu părinții, profesorii, colegii de clasă și felul în care aceștia contribuie la nivelul stimei de sine, sau al încrederii în sine.
Primele rezultate scot la iveală faptul că 70% dintre elevi spun că sunt deseori tachinați de către colegii lor. Acest lucru aduce după sine un nivel al stimei de sine scăzut și slabă încredere în propria persoană, valori înregistrate în chestionar. De asemenea, 67% dintre participanții la studiu au un nivel ridicat al anxietății dat de performanța școlară. Cu toate acestea 80% dintre elevi au o atitudine pozitivă cu privire la școală. Copiilor le place la școală, însă nu le place să greșească, fac față greu eșecurilor, motiv pentru care au un nivel al anxietății ridicat când este vorba despre posibilitatea de a nu se descurca la o sarcină. Un alt aspect important rezultat din analiza testelor este numărul crescut de elevi hiperactivi. Până la 56% dintre elevii care au participat la studiu au un înregistrat un comportament hiperactiv, ceea ce înseamnă că se concentrează cu greutate la sarcina pe care o au de realizat, au nevoie de stimulări constante, de metode de predare diferite de cele tradiționale.
În lumea tehnologiei avansate, a vitezei informaționale ne dorim să le oferim copiilor o educație cât mai completă. Însă pentru ca acest lucru să devină realitate e nevoie să ținem pasul cu ei, cu nevoile lor, cu cerințele lor să îi cunoaștem. Mulțumim cadrelor didactice și părinților care au avut deschiderea de a participa la un aftfel de studiu!
Ne dorim ca studiul de față să vină în sprijinul cadrelor didactice și a părinților care doresc să-și ajute copilul să se autodefinească și să-și atingă maximul de potențial.